АНАЛІЗ ВПЛИВУ УПАКОВКИ ХАРЧОВОЇ ПРОДУКЦІЇ НА СВІДОМІСТЬ СПОЖИВАЧІВ

У сучасному конкурентному середовищі виробники змагаються за увагу та прихильність споживачів, намагаючись найбільш ефективно використовувати елементи маркетинг-міксу: товар, ціну, збут та комунікації. Поряд з 4Р важливим елементом комплексу маркетингу сьогодні вважають упаковку. Зазвичай її розглядають як складову товарної або комунікаційної політики підприємства, але останнім часом деякі вчені виділяють її як ще один самостійний «Р», а не просто складову традиційного міксу. Упаковка полегшує транспортування продукції і її просування на ринку, сприяє пізнанню товару і його виробника споживачами, підкреслює відмітні особливості товару, допомагає скласти враження про нього. З точки зору просування продукції упаковка — найбільш дієвий засіб просування товару, яке сприяє його продажу значно дорожче, але без будь-яких змін його властивостей.

В 78% випадків покупці роблять покупку продукції в яскравій і зручній упаковці.Між упаковкою і психологічним процесом під час купівлі — продажу існує певний зв’язок. Середній покупець враховує особливості упаковки, особливо її колір, форму, розмір. Упаковка невіддільна від товару, вона — його зовнішня оболонка. І більше 20% споживачів керуються виключно нею при здійсненні вибору. Умілий підбір кольору, форми, шрифтів на упаковці забезпечать товаровиробнику в рази більший дохід, ніж рекламні повідомлення, але обійдуться значно дешевше, оскільки упаковка «спілкується» з споживачем і «продає» товар постійно. Створення привабливої упаковки – один з найбільш ефективних способів задовольнити вибагливого споживача і спонукати його до придбання саме даного товару серед десятків конкурентів. У зв’язку з вищезазначеним, товаровиробник просто не може заперечувати важливість упаковки в процесі обігу товару, тому необхідно детальне вивчення всіх аспектів її впливу на споживчу свідомість.


У сучасному конкурентному середовищі кожен виробник прагне отримати визнання цільової аудиторії та залучити якомога більше її представників в якості своїх постійних покупців. Враховуючи, що смаки споживачів постійно і безперервно змінюються, товаровиробники змушені весь час вдосконалювати свою продукцію у відповідності з їх потребами і вимогами. Тому інноваційна діяльність є невід’ємною складовою комерційного успіху підприємства на ринку. Один із способів завоювання симпатії споживачів – застосування інноваційної упаковки товарів. Для найбільш успішного її впровадження необхідно забезпечити взаємодію упаковки з органами почуттів людини: нюхом, смаком, зором, дотиком і слухом.
Упаковці як засобу впливу на зорові відчуття людини присвячено найбільша кількість розробок. Варто сказати, що упаковка має не більше трьох секунд на залучення уваги потенційного споживача. За такий короткий час споживач встигне розглянути її форму, зіставити з рекламою і навіть прочитати самі великі літери. Тому, щоб виділитися з різноманіття продукції на полицях магазинів, виробники повинні створити оригінальні і в той же час прості упаковки для своїх товарів.
Споживачі готові взяти продукти в інноваційних упаковках за прийнятними цінами, тому виробникам варто задуматися про варіанти вдосконалення існуючих упаковок, адже це може принести користь як споживачам у вигляді максимального задоволення їх естетичних потреб, так і самим товаровиробникам у вигляді збільшення доходів від підприємницької діяльності.